Köpvillkor Finsnickeri AB

1. KÖP

Vid beställning träffas avtal om köp först när Finsnickeri AB bekräftat beställningen genom en orderbekräftelse. En orderbekräftelse skickas oftast inom 48H efter beställningen har mottagits av Finsnickeri AB. Om leveranstid ändras i beställningen kommer kunden att meddelas om detta snarast möjligt. Finsnickeri AB har ägande- och återtaganderätt till samtliga produkter tills dess att fullständig betalning har mottagits från kund. För att handla hos oss måste du vara 18 år och Finsnickeri måste kunna fastställa kundens bostadsadress.

2. PRISER

I priserna ingår moms med 25% för beställningar inom Sverige. Vid bekräftad beställning, kan priserna endast ändras av omständigheter som Finsnickeri inte råder över. Till exempel väsentligt ändrade råvarupriser, valutaförändringar eller ändrad moms. Skulle priset ändras har kunden rätt att utan kostnad häva köpet.

3. FRAKT

En fraktkostnad tillkommer om inget annat anges. Fraktkostnaden specificeras på ordern innan beställning läggs. Läs mer längre ner under 7. Transport.

4. BETALNINGSALTERNATIV/BETALNINGSVILLKOR

Vi använder Klarna.

Läs mer om Klarnas villkor här https://www.klarna.com/se/kundservice/

5. LEVERANSTIDER

Tillverkningsvaror (t.ex. altandörrar och fönster) produceras efter varje enskild order, levereras vanligtvis inom 2-10 veckor beroende på säsong och orderingång, om inte annat särskilt avtalats.

Lagervaror levereras från oss inom 2-5 dagar. Vi reserverar oss för att samtliga lagervaror blir slutsålda innan vi hinner uppdatera hemsidan. Ifall det skulle ske upplyser vi kunderna om den beräknade leveranstiden. Kunden har alltid rätt att häva köp utan kostnad om inte varan finns i lager.

6. LEVERANSFÖRSENINGAR

Ibland uppstår leveransförseningar från våra leverantörer utom vår kontroll. Det kan till exempel ske då en leverantör inte kan fullfölja sina leveransförpliktelser mot oss eller problem i tillverkningsprocessen. Om det inträffar frånsäger vi oss ersättningsansvar till kunden för den skada som förseningen åstadkommit. Vi meddelar dig alltid om en försening skulle ske.

7. TRANSPORT

7.1 Hemleveranser

För alla större kollin med hemleverans gäller transport fram till adressen på körbar väg till tomtgräns. Paket skickas till utlämningsställe eller som post till din brevlåda. Önskas inbärning måste detta avtalas separat och innebär en extra kostnad för kunden.

7.2 Avhämtning vid vårt snickeri

Du kan hämta dina varor själv vid vår fabrik i Råneå. Avtala en tid med Finsnickeri så det säkert finns folk på plats. Vi hjälper självklart till med lastning.

7.3 Leverans med lastbil

Som kund ansvarar du själv för avlastningen av din produkt, ordna med traktor, lastmaskin eller truck. Behöver du information om vikt och storlek för att veta hur stor maskin du behöver så kontakta oss. Speditören ringer i god tid innan leverans. Om du inte är anträffbar vid avlastning av din beställning kommer din order levereras tillbaka och du som kund att debiteras kostnaden.

Finsnickeri ansvarar för transport till dig som kund. Du och transportföretaget står för ansvaret vid eventuell retur till oss. Returfrakt betalas av kunden.

7.4 Paket som inte hämtas ut från ombud

Vi förbehåller oss rätten att debitera kunden en avgift för paket och gods som inte hämtas ut.

Paket som inte hämtats ut från ombudet debiteras med avgiften (fn 300 SEK) Det avser kostnaden för returfrakt och hanteringskostnad. Paketet ligger vanligen kvar i cirka 14 dagar från ankomstdagen hos ditt ombud. För frågor kring ditt paket, kontakta oss per telefon så hjälper vi dig.

Gods som transportören inte kan leverera ut till kund direkt och som ligger kvar på terminal debiteras lagerhyra från den 5:e dagen och framåt. Lagerhyran varierar beroende på godsets storlek men minsta debitering är 350 SEK.

8. SKADADE VAROR

När du som kund tar emot dina varor skall du kontrollera att produkterna inte har fått några transportskador under leveransen. Om du vid mottagandet mot förmodan upptäcker att försändelsen är transportskadad, antingen på produkten eller på emballaget, ber vi dig att genast på plats anmäla detta till fraktbolaget genom att notera skadan på fraktsedeln innan leveransen kvitteras. Om skadan först har kunnat upptäckas vid uppackningen måste du anmäla skadan till oss direkt efter mottagandet men absolut senast inom 4 dagar. Dokumentera skadan med foton. Många gånger vill fraktbolaget besikta skadan, därför får du inte returnera, sälja eller reparera det skadade godset utan att ha kontaktat oss. Ta därför så fort som möjligt kontakt med oss på telefon 0924-55620 alternativt per mail info@finsnickeri.nu. Skadad produkt får inte monteras in om inte annat har avtalats med Finsnickeri AB.

9. ÅNGERRÄTT OCH ÖPPET KÖP

Privatkunder har enligt distansavtalslagen rätt till 14 dagars ångerrätt. Detta innebär att du som kund har rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter det att du har tagit emot varan. Återsänd vara måste vara oanvänd och i sin originalförpackning. Vid utnyttjande av ångerrätt/öppet köp står kunden för returfrakten. Innan retur skall kunden kontakta Finsnickeri AB på mail: retur@finsnickeri.nu

OBS! Ångerrätten gäller inte:

  • Varor som har producerats efter kundens beställning. Detta är varor som kundanpassats och tillverkats utefter kundens önskemål. Detta gäller produkter i webshopen som är noterade som beställningsvaror.

10. ÅTEBETALNINGAR

Återbetalning sker via Klarna. Summan återbetalas alltid till samma konto som använts vid köpet och snarast möjligt från det att vi har mottagit och godkänt returen.

11. REKLAMATIONER/ TRANSPORTSKADOR

Om du vill reklamera en skadad eller felaktig produkt ber vi dig kontakta oss via e-post för vidare instruktioner. Meddela oss via e-post innan du skickar något. Lägg med fakturan/kvittot så vi kan identifiera returen.

Skadad produkt får ej monteras in av kunden. Skador skall kunna styrkas med foton (helhetsbilder och detaljbilder) Om produkten monteras in av kunden innan reklamation till oss har skett räknas detta som att kunden har godkänt eventuella synliga fel och reklamation av detta kommer således ej att godkännas.

Vid en eventuell tvist följer vi alltid ARN:s rekommendationer.

12. GARANTIER

De flesta produkter i sortimentet på Finsnickeri AB säljs med ett års garanti. I de fall Finsnickeri inte är tillverkare och tillverkaren lämnar en längre garanti, erbjuds du självfallet samma garantilängd. Garanti för varor täcker endast ursprungliga fabrikationsfel, och därmed inte fel som uppstår vid eller efter en egen förändring av varans funktion och utseende, såsom ombyggnation, uppgradering eller annan konfigurering av varan.

Innan en garantireparation eller ett garantiutbyte kan godkännas behöver Säljare eller någon av tillverkarens tekniker undersöka din produkt. I det fall produkten inte är behäftad med ett garantifel, utan ett handhavandefel (inkluderar felaktigt inställd produkt, skada som beror på oaktsamhet, ej underhållen produkt etc.), har vi eller serviceverkstaden rätt att debitera dig för undersökningskostnaden. Fraktkostnader och hanteringsavgifter tillkommer.

Ditt kvitto/garantibevis är för enkelhetens skull samma dokument. Förvara dokumentet väl då detta krävs vid utnyttjande av garantin och reklamationsrätt. Vid fel som täcks av garantin skall varan repareras helt utan kostnad för dig som kund. Dock innefattar garantin inte omkringliggande kostnader så som eventuella lyftanordningar eller byggnadsställningar som är nödvändiga för reparation eller utbyte av produkten. Arbete kring återställande av foder och övriga anslutningar runtomkring fönster/dörrar omfattas inte av garantin. Om du upptäcker ett fel på din beställda vara ska du kontakta oss så snabbt som möjligt. Kom ihåg att spara ditt kvitto, det gäller som garantibevis.

13. RESERVATIONER

Vi reserverar oss för ändringar i priser till följd av stora prisavvikelser från våra leverantörer, felskrivningar eller andra fel som ligger utanför vår kontroll. Läs mer om oförutsedda händelser under Force Majeur nedan.

14. SKYDD AV PERSONUPPGIFTER

I samband med registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet endast i syfte för att fullfölja och tillhandahålla den service som du förväntar dig av oss. Enligt PUL (personuppgiftslagen) har du rätt att få den information som vi har registrerat på dig och om du anser den vara felaktig eller irrelevant kan du begära rättelse eller borttagning ur vårt kundregister. Kontakta i så fall vår kundservice (gärna på e-post info@finsnickeri.nu). Vi försäkrar även att vi inte kommer sälja eller överlåta några personuppgifter (se vår integritetspolicy).

Under 2018 ersätts PUL av GDPR som är nya dataskyddsregler som gäller inom hela EU. Eftersom vi inte lämnar ut uppgifter till tredje part innebär detta inte någon direkt skillnad mot PUL vad gäller behandling av din information eller vår relation till dig som kund.

15. FORCE MAJEURE

I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut och jämförbara händelser utanför vår kontroll vilka ej skäligen kunnat förutses, och påverkar ingångna avtal samt utfästelser från vår sida, som gör att vi ej kan hålla nämnda avtal/utfästelse, skall utgöra grund till att vi befrias från våra förpliktelser att fullgöra nämnda avtal.

Nedan följer länkar till Konsumentverket och ARN där du kan läsa mer detaljerat om konsumentköplagen och distansavtalslagen mm.

http://www.konsumentverket.se/

http://www.arn.se/

Som konsument kan du även vända dig till EU för att få hjälp med konfliktlösning när du handlat på nätet.

Länk: ec.europa.eu/odr

Då kommer du till:

“European Commission official website

The Online Dispute Resolution website is an official website managed by the European Commission dedicated to helping consumers and traders resolve their disputes out-of-court.”

 

Hittar du inte det du söker efter här? Besök oss då på Norra vägen 6, 

955 32 Råneå. Måndag till Fredag kl 7-16. Det går även bra att ringa oss på 0924 - 556 20 eller skicka oss ett e-postmeddelande på info@finsnickeri.nu